Kanelwhisky gör succé

 

Det senaste tillskottet på den svenska whiskey-marknaden från Arcus Gruppen A/S, Fireball, har rönt stor framgång. Den kanel-smaksatta whiskyn har blivit bland de populäraste trenderna på svenska barer och nattklubbar den senaste tiden och försäljningen har rusat i höjden, under en tolvmånadersperiod steg försäljningen på systembolaget med 87% och försäljningen från nattklubbar och krogar ökade med inte mindre än 241 procent.

 

Arcus Gruppen A/S tillsatte en utredning för att komma fram till vad som saknades på den svenska marknaden. Svaret blev något nytt och annorlunda att dricka i på förfesten eller på dansgolvet. Ett citat från Arcus Gruppens VD Otto Drakenberg i Dagens Industri om kanel-whiskyn:

 

“En jägermeistershot och en stor stark räcker inte. Människor vill ha något annat. Vi kom fram till att Fireball skulle passa bra, och dessutom hade vi redan ett samarbetsavtal med tillverkaren”, säger Otto Drakenberg.

Men Arcus Gruppen tillverkar inte bara whisky, utan är också väldigt stora på Aqvavit, något som förut sågs som något fult, men enligt Otto Drakenberg nu är något helt annat:

 

“Tanken är att aquavit ska konkurrera med konjak. I Norge sågs det tidigare mest som fylledricka. Nu är det något annat. Man ska ha klart för sig att vår finaste aquavit kostar ungefär 1.000 kronor flaskan och kan drickas i stället för konjak eller whisky. Vi hoppas att vi ska kunna förändra synen på drycken även i Sverige”, säger han.”

Och Aquavit har faktiskt mer gemensamt med konjak än vad man skulle kunna tro, eftersom båda lagras på fat. Vanligtvis så lagras norsk aquavit på fat från sherry, vilket ger en rundare och mjukare smak än vanlig aquavit, perfekt till kaffet med andra ord.

 

Än så länge är whisky eller konjak betydligt vanligare att dricka till kaffet efter maten, men tio år är det inte helt omöjligt att Aquavit och andra typer av mer exklusivt brännvin kommer att vara en bekant inslag på marknaden.

 

 

 

4896 Totala visningar 2 Visningar idag