Högre kortavgifter – och sämre bonusar

Med över 100 kreditkort i Sverige är konkurrensen stenhård. Kortutgivarna lockar med låga räntor, bonusar, försäkringar och andra förmåner för att just deras kort ska väljas, på detta sätt har konkurrensen på marknaden hållit på i flera år. Men under 2016 och 2017 har trenden gått åt andra hållet – flera kortutgivare har höjt sina årsavgifter och/eller räntor, flera har även sänkt eller till och med tagit bort bonusar.

Ett av de vanligare kreditkorten är ICAs kreditkort. På detta kort har det skett en rad förändringar, speciellt under 2016 när ICA Banken flera ändrade sitt kort vid flera tillfällen. Från att varit en av de få kreditkort som inte hade några påslag vid valutaväxling utomlands så slår de numera på 1,25%.

De har också helt och hållit tagit bort den bonus som gick att få när man handlade med kortet i butiker som inte är ICA. Tidigare gavs en bonus på 0,5% på alla inköp men den bonusen är alltså borta. För att kompensera dessa försämringar har de dock lagt till vissa extra försäkringar samt en extra bonus om du som kund använder fler av deras tjänster.

Ett annat exempel är OKQ8. Ett kort som tidigare fick mycket bra recensioner i flera olika jämförelser och detta just tack vare dess mycket fördelaktiga bonussystem. Det gick då att få 1% på alla inköp (högre hos OKQ8) men detta har minskats rejält. Från 1% till 0,3%.

Bensinbolaget var vid sänkningen av bonusen noga med att påpeka att orsaken till denna förändring var ett EU-beslut som gjorde att kortutgivarna maximalt fick ta 0,3% i avgift av de handlare där kortet används. OKQ8 promotade den lilla bonus som blev kvar på ett snyggt sätt och ger dubbel bonus, dvs 0,6%, om du som kund handlar upp bonusen på en OKQ8-mack (det går att ta ut bonusen i kontanter om man vill, men då blir det 0,3%).

Även Coop har försämrat sin bonus och i likhet med både ICA och OKQ8 handlar det om en minskad bonus på inköp av varor utanför deras egen kedja. Förr var bonusen på 1 poäng per krona men är nu sänkt till 0,5 poäng, översatt i procent kan detta sägas vara en förändring i bonus från 1% till 0,5%.

Coop har även valt att höja årsavgiften från och med 1:a oktober 2016. Tidigare har årsavgiften varit på 249kr men numera landar den på 348kr per år, en höjning med 99kr.

Även Skandia har valt att höja priset på sitt kort. Enligt en kommentar från banken handlade höjningen om att kreditkortet måste ”stå på egna ben” och alltså inte finansieras av andra verksamheter inom Skandia.

De flesta av dessa försämringar har sitt ursprung i nya EU regler för kreditkort som trädde i kraft i december 2015, dessa var till stor del gjorda för att jämna ut de stora skillnaderna mellan reglerna för kreditkort i de olika medlemsländerna.

Dock kan man fundera på om de år med stenhårt konkurrens som gett bättre och bättre fördelar för kunderna börjar ta ut sin rätt. Exempelvis så höjde Bank Norwegian räntan på sitt kreditkort med hela 3% (16,99% till 19,99%) för någon månad sedan (våren 2017), fler kortutgivare kan mycket väl följa efter.

Än så länge finns det ingen tillförlitlig statistik på hur stor andel av marknaden som Swish har tagit i pengar räknat, men med flera miljoner användare så kan vi vara säkra på att kreditkorten tappat marknad (i Sverige) till Swish. Bankerna som ligger bakom Swish tar så klart igen förtjänster där, men andra kortutgivare kan förlora marknadsandelar och inkomster.

152 Totala visningar 2 Visningar idag
Författaren ”Kralle” är en ekonomibloggare med ett flertal bloggar, som oftast är nischade inom olika ekonomisegment så som aktier, räntor och lånemarknaden.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *