Trycksaker och reklam

Marknadsföring genom trycksaker

Alla företag behöver göra reklam på olika nivåer. Marknadsföring 2016 innebär att fördela sin marknadsföringsbudget för att nå kunder både lokalt, direkt och rikstäckande. Just direktreklam i form av utskick minskar till fördel av annonsering via internet. Annonsering på nätet fungerar extra bra för företag som bedriver e-handel och på så vis kan få möjlighet till ett direktavslut med kunden. I kombination till denna allmänna och ibland riktade annonsering är profilkläder och trycksaker som används i olika positiva sammanhang. Roll-ups, montrar eller skyltar kräver förutom ett professionellt tryck också en snygg design som tilltalar den tilltänkta målgruppen. Tänk på att använda högupplösta bildfiler vid beställning av tryckta reklamprodukter.

Inom golfvärlden har det länge funnits mängder av företag som syns på olika trycksaker och tillbehör. Golfbollar med tryck, eller så kallade logobollar är ett klassiskt sätt att marknadsföra företaget på ett enkelt och roligt sätt. Golfbollarna levereras normalt ett dussin i taget, men med bollarna paketerade tre och tre. Logobollar kan passa bra att ge bort till en samarbetspartner, eller varför inte lotta bort till personalen på företagseventet? Andra golfrelaterade trycksaker är paraplyer, som är en bra företagsgåva, där loggan syns ordentligt när paraplyet är uppfällt. Golfkläder med tryck eller brodyr i olika varianter, så som pikétröjor och långärmade märkeströjor med firmans logo i snyggt och diskret brodyr.

Marknadsföring genom trycksaker är ett närmast oändligt ämne. Ett vanligt smart sätt att piffa upp företagets yttre är att införskaffa en roll-up med firmans logotyp. Dels kan en roll-up passa bra i företagets entré, men på företagseventet eller mässan är det en extra krydda som gör att du syns. Att synas på ett proffsigt sätt kan förändra människors syn på företaget.

En kort sammanfattning av viktiga områden för tryckt reklam:

  • Roll-ups
  • Visitkort
  • Logobollar
  • Profilkläder
  • Direktreklam

Vad ska man tänka på när man beställer trycksaker av olika slag? En viktig detalj är att alltid förse tryckeriet med en högupplöst logotyp. Gärna som .eps eller annan högupplöst eller skalbar kvalitet. Oftast kan tryckeriet eller återförsäljaren berätta om din logotyp håller tillräcklig kvalitet, men försäkra dig om att leta på en bra bildfil från början för att vara på den säkra sidan. Om du har flera versioner av logotypen kan det vara en god idé att välja en minimalistisk design med få färger. Självklart går det att trycka mer avancerade och detaljerade tryck, men i regel ser det bättre ut om det inte blir allt för många detaljer.

När det gäller profilkläder rekommenderar de flesta att alltid brodera istället för att trycka. Tryck kan fungera bra på t-shirts, men sämre på långärmade tröjor av högre kvalitet. En logo som är snyggt och enkelt broderat på tröjan skapar möjligheter att använda kläderna i flera olika sammanhang. Golfkläder av hög kvalitet kan vara från märken som J. Lindeberg, Callaway eller någon annan storhet inom golfen.

Reklam och marknadsföring genom trycksaker och profilreklam blir allt viktigare. Snygga trycksaker ger företaget en positiv framtoning. Trycksaker kan med fördel användas på ett positivt sätt både internt och externt.