Tio bästa sätten att skapa och skicka nyhetsbrev

Att försöka hitta nya kunder och samtidigt behålla gamla är viktigt för alla företag. Utan kunder kan inte företaget växa eller hålla sig vid liv utan riskera att istället gå i konkurs. Ett utav de bästa sätten att informera existerande kunder på idag är genom internet. Det är både budgetvänligt och du når ut till fler kunder snabbare. Samtidigt finns det chanser att du når ut till nya potentiella kunder på samma gång. Att marknadsföra ditt företag kan avgöra hur framgångsrikt ditt företag är. Därför är det viktigt att veta hur du bäst fångar människors intresse, det är det som denna artikel handlar om.

  1. Olika internetbaserade sätt att nå ut till kunder

Det finns olika sätt du kan använda dig av för att nå ut till dina kunder. Ett vanligt sätt som företag använder sig av är e-postmarknadsföring. Det går ut på att kunder ger ut sin mejladress till dig och du kan på så sätt skicka erbjudanden och information genom ett e postprogram. Det innebär att du har en lista med så kallade prenumeranter som har anmält sin mejladress till ditt företag. De har accepterat att ditt företag skickar information och erbjudanden till sig. Ett tips är att ha en synlig plats på din hemsida för kunder att lägga till sin mejladress. Då är chansen större att fler kunder blir prenumeranter.

  1. Kunderna får själv välja om de vill prenumerera eller ej

Det finns många fördelar med epostmarknadsföring. Den första är att kunder själva väljer om de vill ge ut sin mejladress eller inte. Det kan vara bra att skicka ut ett bekräftelsemejl där de måste klicka i att de verkligen vill bli prenumeranter. På så sätt har du sett till att du bara har kunder som verkligen är intresserade av dina produkter eller tjänster och att de inte la till sig av misstag. Efter det kan du lättare skräddarsy informationen och nyhetsbreven till dina kunders intressen.

  1. Hänvisa direkt till din webbsida

Dessutom kan du genom att använda dig av e-post marknadsföring enkelt lägga till en eller flera länkar till olika produkter på din webbsida. På så sätt kan kunden enkelt klicka sig vidare utan att behöva gå till en sökmotor först eller skriva in webbadressen själv. Det både underlättar och sparar tid för dina kunder. Det är därför även viktigt att informationen på din hemsida är intressant.

  1. Intressant innehåll

Att komponera ihop ett bra och intressant nyhetsbrev som fångar människors intresse är mycket viktigt, detta är ett effektivt tillvägagångsätt för att nå ut till sina kunder.

  1. Skräddarsy erbjudanden

Om du säljer många produkter och tjänster kan du skräddarsy erbjudanden ytterligare genom att låta dina kunder själva markera vilka utskick de vill ta del av. Vissa kunder kanske endast vill ha erbjudanden skickade till sig medan andra vill ta del av både erbjudanden och ny produktinformation. Ett nyhetsbrev kan ha information och nyhetsuppdateringar för vad som händer i ditt företag. Det kan också innehålla länkar till ditt företags sociala medier, länkar till din hemsida, bilder på produkter eller erbjudanden med till exempel rabattkoder. Det är mycket viktigt att innehållet är intressant för varje enskild mottagare.

  1. Tilltalande design

Givetvis är det viktigt med designen, den måste vara snygg och tilltala kunden på något vis. Det kan även vara en rolig detalj att anpassa mejlets utseende utifrån årstid eller högtid.

  1. Undvik spam

Det kan vara bra att i förväg, innan de bekräftar sin prenumeration, berätta hur ofta du tänker skicka ut mejl, till exempel en gång i veckan, en gång i månaden eller dylikt. Det kan vara irriterande att få ett mejl varje dag om de inte förväntar sig det och du kan då istället förlora kunder på grund av att de blir irriterade. Berätta istället att de får ett nyhetsbrev en gång i veckan så att de är förberedda på hur ofta de kommer att få ett utskick från ditt företag.

  1. Fråga kunderna om respons

Det är alltid bra att fråga kunderna om förbättringar, de ser saker utifrån ett annat perspektiv och kan komma med feedback. Detta kan vara genom undersökningar och formulär som kunden då kan besvara.

  1. Var personlig

Det finns många sätt att vara personlig på, du kan exempelvis använda dig utav verktyg som gör att kundens namn står överst i nyhetsbrevet. Detta är mycket effektivt

  1. Använd CTA

CTA, click to action, är mycket användbart. Detta gör att kunden får ett större intresse för att läsa mer och också klicka på länkarna som finns med i mejlet.

Med andra ord finns det flera olika möjligheter att nå ut till dina kunder. E-post och nyhetsbrev är bland de lättaste och snabbaste sätten att marknadsföra nya produkter eller tjänster och skicka ut information till både existerande och potentiella kunder. Genom att skapa ett attraktivt nyhetsbrev för ditt företag kan du locka många människor. Att lyssna på kunderna, ta åt dig av deras feedback och att skicka ut relevanta nyhetsbrev kan vara nyckeln till hur framgångsrikt ditt företag är. Om ditt nyhetsbrev är intressant kan dina prenumeranter dela det till vänner och bekanta på sina egna sociala medier, eller vidarebefordra mejlet och på så sätt får du gratis marknadsföring.

 

Elsa Johansson är en frilansande skribent som bloggat om näringsliv, teknik, livsstil och karriärtips flera år. Hennes konstintresse lyser igenom i hennes arbeten vilket ger en intressant och livfull vinkling i texterna hon skriver.