Vilken typ av kosttillskott fungerar bäst för någon som styrketränar?

 

Om du någonsin försökt dig på att bygga muskler på ett gym vet du säkert att det finns mängder av kosttillskott som sägs kunna hjälpa dig att bli större, snabbare, uthålligare — allt ifall du köper just deras kosttillskott. Det här är inte alltid sant, varför bland annat vi gett oss på uppdraget att jämföra alla kosttillskott på marknaden i syfte att göra det möjligt för att fatta mer informerade köpbeslut kring sin hälsa.

I den här artikeln kommer vi gå igenom de 3 vanligaste (och bästa!) typerna av tillskott för någon som tar sin styrketräning på allvar och är redo att ta steget till nästa nivå. Kanske ger vi till och med en produktrekommendation när vi ändå är på gång.

Så, vilka är de 3 vanligaste typerna av tillskott för någon som tränar? Vad fungerar bäst, helt enkelt?

I kronologisk ordning:

  • Proteintillskott (proteinpulver)
  • Kreatintillskott (kreatinpulver)
  • Aminosyror (EAA & BCAA)

Proteinpulver

Protein är, för någon som tränar hårt på gymmet, det enskilt viktigaste näringsämnet att få i sig tillräckligt av — om inte för mycket. Det går helt enkelt inte att få i sig för lite protein när man tränar styrketräning och vill stimulera muskelhypertrofi.

Det enskilt viktigaste är trots allt ens övriga kost — men ett proteinpulver sitter aldrig fel. Billigt är det oftast också.

Protein är vad som hjälper dina muskler växa. Tränar du hårt men inte får i dig tillräckligt med protein har du precis slösat bort din dyrbara tid.

Vi rekommenderar att du jämför alla proteinpulver som finns på marknaden och köper ett snarast, även om du är ny på gymmet.

Följ följande länk för att se en lista av alla bästa proteinpulver: https://tillskottsbibeln.se/basta-proteinpulvret/

Kreatinpulver

Kreatinpulver är guds gåva till människor som styrketränar. Det här anses, i träningskretsar, vara det lagliga alternativet till anabola steroider.

Varför då? För det fungerar oerhört bra!

Kreatin är ett ämne som naturligt förekommer i kroppen, men som kan tillsättas via diverse tillskott. Mängder av studier har visat på kreatinets effekt när det kommer till muskelbygge, uthållighet och intensitet specifikt. Allting pekar åt rätt håll om vi säger så.

Kreatin är världens enskilt mest studerade tillskott och fungerar fantastiskt bra, varför det blivit så populärt bland människor som tränar hårt.

Om inte det är tillräckligt — att kreatin bokstavligen gör dig starkare — så får du muskler som ser större ut också!

Kreatin får din muskelvävnad att binda sig med mer vatten vilket får dig att se större och fylligare ut.

Det perfekta tillskottet för någon som tränar på gym, helt enkelt.

Det bästa av allt är att en daglig dos av kreatin endast ligger på 5 g och att det är väldigt billigt att handla på nätet.

Vi rekommenderar att du väntar med att köpa kreatinpulver tills dess att du tränat på gym i alla fall i 6 månader och kommit in i din rutin ordentligt.

Aminosyror (EAA & BCAA)

Aminosyror i ren form är en fantastisk uppfinning. Det låter dig nämligen stimulera proteinsyntes i dina muskler utan att nödvändigtvis behöva äta något för att göra det — exempelvis ägg eller mat i allmänhet.

Proteiner innehåller aminosyror, men det går alltså att få i sig aminosyror enskilt också vilket kan vara oerhört kraftfullt för ens prestation både innanför och utanför gymmet. Aminosyror bidrar nämligen till att dina muskler kan byggas snabbare och att du orkar mer.

Både EAA- och BCAA-tillskott är båda väl studerade och ger oftast en märkbar effekt varför vi på Tillskottsbibeln starkt rekommenderar att man prövar tillskottet.

Vi rekommenderar att du väntar 6 månader till 1 år inan du köper aminosyror och nyttjar dessa i din träning. Detta för att din kropp ska vänja sig vid att prestera utan några tillskott över huvud taget och för att du ska ha tid att hitta din rutin i gymmet.

Sammanfattning

Om du tränar på gym och är ute efter att ta din styrketräning till nästa nivå — överväg kosttillskott.

Det finns helt enkelt vissa saker du inte får i dig via din dagliga kost som ett tillskott kan bidra med. Ett konkret exempel på det vore kreatin, glutamin, protein eller varför inte aminosyror?

Det finns mängder med ämnen kroppen behöver för att bygga muskler och som du inte kan få i dig tillräckligt av oberoende av hur din kost ser ut varför det kan vara värt att investera i ett kosttillskott av något slag.

Vi har jämfört alla kosttillskott på Tillskottsbibeln.se.

Vi betygsätter kosttillskotten baserat på ett antal olika kriterier för att hjälpa dig hitta det bästa tillskottet för just dig!

En fördel med att handla kosttillskott på webben är att priserna oftast är så låga.

För att ge ett konkret exempel. Om du är intresserad av att pröva på kreatin går det att få tag på en påse (på 500 g) för endast 99:- hos Gymgrossisten just nu.

Det visar på att det inte behöver vara dyrt att komma igång.

Lycka till i din jämförelse!

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.