Sea, Surf & Sun: Njut av sommaren med surfstil!

Sommar, sol, strand… Vilken bra tajming för att upptäcka eller återupptäcka surftrenden? Oavsett om du är fan eller inte av strandsporter kan du överraskas av modepotentialen hos modellerna från tungviktarna i genren. Utöver att dra nytta av tekniken kommer du även att kunna njuta av kvaliteten hos deras trendiga modeller, samt de färgglada trycken som sätter gnistan på dina looks! Hitta märkena som skapar surfmodet denna sommar.

Kanabeach skapades 1987 av en grupp kompisar från Brest, passionerade av vatten- och vintersporter, och är ett ”roots”-märke med en fun-anda. Och detta unga surfwear-märkets slogan? ”All different but all together”. En hyllning till friheten som klämtar för uniformeringen och firar skillnaden. Långt från stereotyper som modet försöker tvinga fram, omtolkar Kanabeach trenderna och blandar inspirerad design, flashiga färger och (om-)strukturerade skärningar. Detta unga märket distribueras idag i 700 butiker i Frankrike och i Europa. En verkligen förtjänad framgång!

Rip Curl skapades på 60-talet av två glada surfare och har sedan dess blivit ett riktmärke för alla surfare. Varumärket som förstås har utvecklats i takt med tiden har inte desto mindre behållit sin filosofi, vilken idag går under benämningen The Search. The Search är den ständiga jakten på den perfekta vågen någonstans i världen, och det är jakten på ständiga innovationer för att motsvara de surffrälstas förväntningar med avseende på bekvämlighet och prestanda i både sina skor och väskor. En passion i modets tjänst med respekt för miljön. Från Hawaii till Biarritz är det ett riv och slit efter Rip Curls textilvaror, skor och väskor, av surfare för surfare!

Deras grundläggande utseende i en mängd olika mönster och färger gör dem till ett oundvikligt måste bland badskomåstena. Havaianas-badskorna började tillverkas i Brasilien år 1962 och de blev snart det bekväma och rätta sommarmodet. Utöver ett utseende som gör att de passar både för strand och stad är de specialframtagna för att undvika brännskador och för att ge överlägsen komfort. De här badskorna som bärs av hela brasilianska folket, av ett stort antal Hollywoodstjärnor och av andra absolut trendmedvetna är ett måste en solig sommar! Sea, Havaianas & Sun…

För sneakersfanatiker som gillar jeans är det förstås Diesel, det italienska märket som blivit känt över hela världen, som gäller. Märket grundades 1978 av Renzo Rosso och Adirano Goldschmied. För vem, om inte en jeanslegend, vet hur vår garderob ska se ut? År 2009 lanserade de en supermodern kollektion som kombinerar begreppen retro och city. Diesel är kända för sina kreativa och kontroversiella reklamkampanjer och för att de inte följer det traditionella modet utan skapar en helt egen stil. De erbjuder kläder, skor, väskor och accessoarer som andas djärvhet, oförskämdhet och originalitet.

Sedan det skapades 1973 i ett litet hus i Australien av Gordon Merchant, surfare och tillverkare av surfbrädor, har Billabong gått en lång väg! Det är under 1980, efter att ha blivit känt på denna mark, som det kända surfarmärket bestämmer sig för att exportera utanför Oceaniens gränser. Framgången sker snabbt och Billabong bestämmer sig för att utöka sin bransch till andra sporter som snowboard och skateboard.  Erkänd över hela världen, sponsrar Billabong idag många idrottare under sportevenemangen.

Om Spartoo.se : ”Skobutik nr 1 i Europa”

Spartoo bildades år 2006 och är ledande inom onlineförsäljning av skor på den svenska marknaden. Spartoo.se erbjuder damskor, barnskor och herrskor från fler än 600 märken (Kickers, UGG, Converse, Dr Martens, Timberland…) och fler än 30 000 olika modeller: boots, sneakers, ballerinor, sandaler, cityskor, pumps…
Spartoo finns representerat i flera länder och är representerat på topp 10-listan över e-handelföretag i modebranschen i Europa (källa: Mediamomentum.co.uk).

  • Omsättning 2012: 150 miljoner euro
  • Omsättning 2011: 100 miljoner euro
  • Omsättning 2010: 50 miljoner euro
  • Omsättning 2009: 30 miljoner euro
  • Omsättning 2008: 15 miljoner euro
  • Omsättning 2007: 5 miljoner euro
  • Fler än 6 miljoner unika besökare i december 2012 (Médiametrie, Europe).
  • Topp 10 sidor e-handel, inriktade på mode, efter La Redoute, 3suisses (Médiametrie, 2012)
  • Topp 10 snabbast växande företagen i Europa (Mediamomentum.co.uk, 2012)
  • Anställda: 200 anställda.